با هدف کسب اطلاعاتی از نحوه پیشرفت برنامه اول پنج‌ساله شهرداری تهران که از آن به‌عنوان نخستین برنامه عملیاتی در سطح شهرداری‌های کشور نام برده می‌شود همچنین اطلاع از نحوه پیشرفت تهیه برنامه دوم پنج‌ساله شهرداری که با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و شهرداری تهران هم‌اکنون در دست تهیه است، به سراغ سیدمناف هاشمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران رفتیم.

البته این مصاحبه تنها به این سؤالات اختصاص نیافت و با غنیمت‌شمردن فرصت فراهم‌شده درباره میزان تحقق بودجه شهرداری بعد از گذشت حدود 5‌ماه از سال 92و اینکه بالاخره تکلیف وضعیت مطالبات شهرداری از منابع عمومی این بار در دولت جدید چگونه خواهد بود نیز سؤالاتی مطرح شد که خلاصه‌ای از این مصاحبه در پی می‌آید.

یکی از مهم‌ترین افتخارات مدیریت شهری ظرف 8سال گذشته تهیه برنامه‌های عملیاتی پنج‌ساله برای شهرداری تهران بوده است با درنظر گرفتن اینکه افق پنج‌ساله برنامه اول رو به اتمام است. ضمن اشاره به چگونگی اجرای این برنامه در مورد برنامه دوم پنج‌ساله و اینکه هم‌اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد توضیح دهید.

برنامه پنج‌ساله اول شهرداری تهران سال‌های 88تا 92 را شامل می‌شد اما از آنجا که این برنامه به ارائه یکسری چشم‌انداز‌ها و ایده‌ها اشاره داشت بعد از 2سال و در حین اجرا متوجه شدیم خیلی نمی‌توانیم در چارچوب این برنامه حرکت کنیم به همین دلیل نسبت به تهیه برنامه‌ای سه ساله اقدام کردیم که طی سال‌های 90، 91و 92 از جنبه عملیاتی‌تری برخوردار باشد و برای تحقق این مهم ما نیاز به یکسری اقدامات زیرساختی داشتیم. در واقع نخستین برنامه عملیاتی شهرداری تهران به‌صورت سه ساله و با ماموریت‌های شش‌گانه فرهنگی، حمل‌ونقلی، خدمات شهری، مدیریت ایمنی و بحران، شهرسازی و معماری و مدیریت هوشمند تهیه و تصویب شد.

از سوی دیگر برای آینده شهرداری تهران با توجه به تجربه 8سال گذشته و پیاده‌کردن برنامه پنج‌ساله اول که در واقع 2سال اول اجرایش حالت عملیاتی نداشت به فکر تهیه برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران افتادیم و در این برنامه با همان 6 ماموریت و با شناسایی پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری در حوزه ماموریتی‌اش با کمک دانشگاه صنعتی شریف یک برنامه کاملا عملیاتی برای سال‌های 93تا 97 تهیه کردیم. این برنامه به‌گونه‌ای تهیه شده که می‌توان هر سال یک برش یکساله بودجه‌ای از دل آن درآورد. با این برنامه در واقع می‌توان انتظار یک بودجه واقعی را داشت که طی آن درآمد و هزینه‌ها سرجای خود بنشینند.

علاوه براین در مورد برنامه پنج‌ساله شهرداری لازم است به نکته دیگر هم اشاره کنم؛ اینکه هرکدام از واحدهای شهرداری برای خود برنامه دارند و برنامه پنج‌ساله شهرداری با اتصال به اسناد فرادستی نظیر طرح‌های جامع و تفصیلی، طرح جامع حمل‌ونقل و در حوزه اقتصادی طرح جامع درآمدهای پایدار، می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا براساس وضع موجود برای آینده، مدیریت بهتری را تضمین کند.

  • در مورد برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری چه توضیحی دارید؟

برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران از سال 93 آغاز شده و تا سال 97 نیز به طول خواهد انجامید. هم‌اکنون حدود 94درصد کار تهیه این برنامه به اتمام رسیده و در جلسات عالی نظارت که با حضور شهردار تهران برگزار می‌شود تمام تلاش خودمان را می‌کنیم که تا پایان شهریور این برنامه به اتمام برسد و برای تصویب به شورای شهر ارسال شود.

در شورای اسلامی شهر تهران نیز روی بیش از 100حکم و بند این برنامه حک و اصلاحات لازم توسط کمیسیون‌های مختلف صورت می‌گیرد؛ روی بندبند آن بحث و بررسی خواهد شد و تغییرات لازم اعمال می‌شود. در واقع به‌نظر می‌رسد ازجمله مهم‌ترین موضوعاتی که در دستور کار شورای شهر چهارم در نخستین سال فعالیتشان قرار دارد یکی همین تصویب برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری باشد، دیگری متمم بودجه سال 92 و همینطور تدوین بودجه سال93 است در واقع اینها 3 تا از اصلی‌ترین اقدامات شورای شهر چهارم در سال‌جاری خواهند بود.در این برنامه ما منابع درآمدی 100هزار میلیاردی را برای 5سال آینده پیش‌بینی کرده‌ایم و برای هر کدام از ماموریت‌های شهرداری اولویت‌هایی را درنظر گرفته‌ایم که متناسب با زمان و براساس مطالعه و پژوهش در نوبت اجرا گذاشته می‌شوند.

این برنامه عملیاتی در واقع برای نخستین بار است که در حوزه شهرداری‌های کشور به انجام رسیده است و به همین دلیل می‌تواند برای سایر شهرداری‌های کشور الگو باشد و حتی از آن بودجه سالانه خود را استخراج کنند. این برنامه عملیاتی شامل یک درختواره است که احکامی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک با 17ماده، ایمنی و مدیریت بحران با 23ماده، اجتماعی با 18ماده، خدمات شهری با 23ماده، شهرسازی با 19ماده و مدیریت هوشمند با 32ماده دارد. علاوه بر این یک ماده نظارتی هم داریم که این احکام را پایش می‌کند، بنابراین این برنامه قابل کنترل و نظارت است.

  • در مورد نحوه تحقق بودجه سال 92شهرداری تهران ظرف 5‌ ماه گذشته چه نظری دارید؟

در بحث درآمدهای نقدی و غیرنقدی به شکل متوسط و متناسب با زمان 113درصد بودجه محقق شده است. در مورد پیشرفت پروژه‌ها نیز متناسب با زمان در جایگاه پنج دوازدهم هستیم که وضعیت خوبی است و نشان می‌دهد از برنامه عقب نیستیم، تا پایان سال نیز پیش‌بینی افزایش درآمد داریم و فکر می‌کنم به موقع متمم را تقدیم شورای شهر چهارم خواهیم کرد. در ضمن لازم است به این نکته نیز اشاره کنم که ما چون نمی‌توانیم سال 92 را از لحاظ سیاسی و اقتصادی خیلی پیش‌بینی کنیم بودجه را با ملاحظه تصویب کردیم به‌عنوان مثال در سال 1391حدود 12هزارو 500میلیارد عملکرد داشتیم بنابراین یقینا باید برای سال 92بیش از این بودجه تصویب می‌کردیم اما سعی کردیم پروژه‌های نیمه‌کاره، اسناد مطالبات پیمانکاران و پروژه‌های سرمایه‌گذاری عمرانی را در دستور کار قرار دهیم، به همین دلیل مطابق سال قبل 12هزار میلیارد تومان پیشنهاد دادیم ولی شورای شهر با 10هزار و 500میلیارد تومان آن موافقت کرد. پیش‌بینی ما این است که با توجه به ثبات به‌وجود آمده و استقرار دولت یازدهم، 2 تا 3 هزار میلیارد تومان متمم بودجه سال 92 را بتوانیم ظرف 2ماه آینده، یعنی تا پایان مهرماه به شورای شهر تهران ارسال کنیم.

  • از حوزه فناوری و اطلاعات شهرداری تهران به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سازمان‌های شهرداری در حوزه خدمات‌رسانی به داخل و خارج شهرداری تهران نام برده می‌شود، نظر شما چیست؟

در حوزه فناوری اطلاعات، خدمات الکترونیک و شهروندمداری اقدامات زیربنایی خوبی انجام شده، به‌نحوی که حدود 90سرویس از سوی دفاتر الکترونیک نواحی 123گانه به شهروندان قابل ارائه است اما آنچه باید تأکید شود تقویت حوزه نظارتی است و اینکه در این حوزه بتوانیم قوی‌تر عمل کنیم و تنها در این صورت است که می‌توانیم از این امکانات فراهم شده بهره‌برداری لازم را انجام دهیم، به همین دلیل در حوزه مالی- اداری تمام دریافت و پرداخت‌ها باید از این بستر عبور کند یا در حوزه همایش‌ها بهتر این است که طبق بخشنامه مجوزها اخذ شده و قدم برداشته شود همچنین در حوزه شهرسازی نیازمند استفاده بهتر از این سیستم هستیم تا کسی خارج از این سیستم و طرح‌های فرادستی نظیر طرح تفصیلی عمل نکند. در واقع این وظیفه همه حوزه‌هاست؛ از معاونت حمل‌ونقل و دوربین‌های نظارتی گرفته تا حوزه‌های خدماتی، اجتماعی، شهروندمداری، خانه‌های ‌آی‌تی، برنامه‌ریزی، بودجه و کنترل پروژه و... باید از طریق فناوری مدیریت شوند.

  • یکی از رویکردهای جدی مدیریت شهری فراهم کردن مقدمات لازم برای حضور بخش خصوصی در مدیریت شهری و واگذاری برخی وظایف به آنهاست؛ در این‌باره توضیح دهید؟

سیاست ما کوچک‌سازی‌ و چابک‌سازی‌ است. در آینده نیز در راستای ماموریت‌های داخلی خود کار چابک‌ترکردن و واگذاری وظایف به بخش خصوصی را دنبال خواهیم کرد، به همین مناسبت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری به‌عنوان دبیر خانه گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی انتخاب شده؛ حتی خود من به نمایندگی از شهرداری تهران در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی شرکت دارم.

  • در مورد مطالبات شهرداری از دولت بگویید؛ آیا با توجه به استقرار دولت یازدهم امیدهای تازه‌ای برای وصول این مطالبات در سال92 فراهم شده است؟

آخرین خبر این است که ما در حوزه کسب و کار و وصول مطالبات از دولت تمام احکام برنامه پنج‌ساله و ردیف‌های بودجه‌ای که در سال92 در دستور کار شهرداری است و در قانون بودجه سال92 وجود دارد را به دولت محترم مکاتبه کردیم. این مطالبات شامل یارانه بلیت مترو، قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، بودجه عمرانی مترو و... است که در مجموع حدود 17یا 18ردیف بودجه‌ای را در برمی‌گیرد.

برخی ردﻳﻒ اﺣﻜﺎم ﺑﻨﺪﻫﺎ، ﻃﺮحﻫﺎ و ردﻳﻒﻫﺎی ﻗﺎﻧﻮن ﺑﻮدﺟﻪ ﺳﺎل 1392 ﻛﻞ ﻛﺸﻮر ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺣﻮزه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی شامل ﺗﺨﺼﻴﺺ 2میلیارد دﻻر ﺑﺮای ﻗﻄﺎرﻫﺎی ﺷﻬﺮی کلانشهر و ﺣﻤﻞ‌وﻧﻘﻞ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺷﻬﺮی،استفاده از تسهیلات مالی خارجی، استفاده از یکصدهزار‌میلیارد ریال از محل قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، انتشار اوراق مشارکت طرح توسعه شهری تا سقف هزار میلیارد ریال، احداث و تکمیل خطوط اولویت‌دار متروی تهران، یارانه بلیت مترو و اتوبوس، سهم شهرداری از محل جرایم راهنمایی و رانندگی، طرح اتصال متروی اسلامشهر به متروی تهران، پیشوا، گرمسار و ورامین است.

کد خبر 229162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز